•   Delbetalning
  •   1 års garanti
  •   Fri frakt över 1000 kr
  •   90 dagar öppet köp

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för privatkund som är konsument och gör en beställning av premiumbaby.se, via hemsida, telefon, mail eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan dig och Ana-Victory HB med organisationsnummer 969785-0072, nedan kallat “premiumbaby”. Utförliga kontaktuppgifter finner du på vår webbplats under länken https://premiumbaby.se/contact/.

För att göra ett köp på premiumbaby.se måste du ha fyllt 18 år. premiumbaby tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan, med tillstånd av målsman, ingå avtal med premiumbaby.



 

Köp och beställning

För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. Villkoren godkänns i samband med köpet. I och med godkännandet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies i enlighet med premiumbaby.

Avtal om köp ingås i samband med att Premiumbaby bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med Premiumbaby kundservice eller liknande.

Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i kassan om och i de fall de förekommer. Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker.

 

Premiumbaby reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis, men ej uteslutande, eventuella prisfel, produktbeskrivningar och felaktiga lagersaldon. När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post.

Premiumbaby förbehåller sig rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

 

Frakt och leverans

Premiumbaby erbjuder fri frakt inom Sverige vid beställning över 1000kr. Vid leverans av produkter från olika lager och leverantörer eller om produkterna har olika lång leveranstid förbehåller vi oss rätten att dela upp leveransen.

 

Leveranssätt

Premiumbaby fraktar främst med DBSchenker och deras samarbetspartners. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud. Inom fri frakt ingår inte uppbärning, utan varan levereras till närmaste port, grind, tomtgräns eller garageuppfart. Leverans sker på vardagar dagtid enligt överenskommelse med fraktbolaget. Fraktbolaget kommer att kontakta kunden för att avtala tid för leverans. Legitimation måste uppvisas vid mottagande av leverans.

Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger Premiumbaby rätten att debitera kunden frakt och en administrationsavgift om 150 SEK. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller överenskommen leveranstid av transportbolaget äger Premiumbaby rätten att ta ut en avgift motsvarande frakt och en administrationsavgift om 150 SEK.

Leveransadress och adressändring

Premiumbaby levererar normalt till folkbokförd adress och vi förbehåller sig rätten att neka leverans till annan adress än folkbokförd adress. Annan leveransadress kan godkännas om kunden inkommer med underlag.

Om order läggs med kortbetalning eller Direktbetalning med Nordea, Swedbank eller SEB som betalsätt så kan adressen ändras utan extra kostnad om kunden inkommer med ny adress inom 24 timmar från orderläggning. Adressändring som inkommer senare än 24 timmar efter orderläggning beläggs med en administrationsavgift om 150 SEK inklusive fraktavgift exklusive expeditionsavgift.

Om order läggs med Klarna Kampanj, Klarna Faktura eller Klarna Delbetalning som betalsätt måste kunden inkomma med underlag, till exempel (men ej begränsat till) kopia på bekräftelse av adressändring hos Skatteverket eller ID-kontroll via annan extern part. Efter godkännande av underlag debiteras kunden en administrationsavgift om 150 SEK inklusive fraktavgift.

Leveranstid

Leverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 18:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var i landet du bor.

 

Ångerrätt/Reklamation*

 

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

Vänligen kontrollera eventuella synliga skador vid leverans av varorna. Om försändelsen visar spår av skador, se till att du alltid ta följande åtgärder.

  • tydligt ange skada på transportdokument (följesedeln och CMR) eller på skanner av transportföretaget.
  • Ta bilder av varorna vid tidpunkten för leveransen.
  • Rapportera denna skada till Premiumbaby via e-post inom 2 arbetsdagar efter mottagandet av varorna. Vänligen anmäla detta till info@premiumbaby.se. Bilder (och andra stöddokument) måste läggas till i detta formulär.

I fall följande är inte gjört Premiumbaby kan inte ta emot anmällan om skadad vara vid leverans. 

Ångerrätt eller bytesrätt gäller inte på barnvagnar som är provkörda utomhus.

Ångerrätten eller bytesrätt gäller inte på bilbarnstolar, babyskydd, bältesstolar, bilkuddar om kartongen/förpackningen är bruten. Dolda skador på dessa typer av produkter kan medföra att produkten inte uppfyller de förväntade säkerhetskraven, därför kan ett byte eller en retur endast göras om förpackningen är obruten.

Ångerrätt eller bytesrätt gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, exempelvis underkläder, badkläder, kosmetiska produkter och amningsinlägg.

 

Retur

Vid retur betalar kunden returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. I vissa fall Premiumbaby kan hantera retur, kunder ska informeras om det när retur förfrågningen har inkommit till info@premiumbaby.se. Avgiften för returen är 395 kr vid hemleverans och 149 kr för varor som levererats till utlämningsställe. Har en order gått till bearbetning och kund ångrar sig tas returavgift ut, såvida Premiumbaby inte har möjlighet att stoppa beställningen. 

När kunden inkommit med anmälan om retur kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningsdag eller vart du kan överlämna varan till närmaste fraktombud (kontakta kundservice för information om närmaste ombud). Vi skickar sedan ut fraktdokument via mail som du skriver ut och sätter fast på paketen. Kunden har ansvar för upphämtning, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick. Madrasser ska returneras i obruten förpackning, alltså med plasten kvar, eftersom det är en hygienvara.

Om du inte fullföljer den bokade returen genom att till exempel inte skriva ut fraktdokumenten eller ej vara hemma vid upphämtning trots bestämd tid för upphämtning, förbehåller vi oss rätten att debitera dig 495:-. Kunden skall tillse att det tydligt framgår vilken kund och vilket ordernummer som varan/varorna skickas från. Detta för att Premiumbaby skall kunna identifiera varan som din och för att återbetalning skall kunna ske snabbt och enkelt. Varan skall vara Premiumbaby tillhanda senast 14 dagar efter att fraktsedlar skickats ut.

När kunden ångrar sitt köp betalar Premiumbaby tillbaka det belopp som kunden betalat för varan samt eventuella leveranskostnader (dock ej extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). På det belopp som återbetalas har Premiumbaby dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Premiumbaby kommer använda samma betalmedel för återbetalning som kunden själv använt för den inledande affärshändelsen, om kunden inte uttryckligen kommit överens med Premiumbabby om något annat. Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att Premiumbaby underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet.

Om kunden ej valt att returnera varan med Premiumbaby valda fraktsätt och fraktbolag kommer kunden själv få betala de direkta kostnaderna för att återsända varan. Kostnaderna uppskattas till maximalt ca: 4000 SEK.

Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att returen lämnat kunden.

Premiumbaby har dock rätt att vänta med återbetalningen tills dess att varan nått lagret eller att kunden på något sätt kan uppvisa att varan skickats till Premiumbaby, till exempel genom uppvisande av inlämningskvitto. När varan nått Premiumbaby betalar Premiumbaby tillbaka det belopp som kunden betalat för varan med undantag för eventuella värdeminskningar som nämnts i stycket ovan.

 

Premiumbaby löser ej ut paket mot postförskott eller hämtar ut paket hos ombud, paketet ska alltid skickas direkt till vår företagsadress. Var därför noga med att kontrollera med fraktbolaget du valt vilken typ av frakt du avser köpa. Spara alltid ditt inlämningskvitto tills vi registrerat och hanterat klart returen samt meddelat dig om att vi behandlat din retur.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

Minimiorder

Minimiorder är 50 kr inklusive moms.

 

Personuppgiftslagen

KUNDUPPGIFTER 

De uppgifter våra kunder lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att skicka orderbekräftelsen till dig samt om vi behöver kontakta dig. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall kundsupport.

Vid genomförandet av ett köp på Premiumbaby ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga samt korrekta. Kunden kommer vid köptillfället ombedes att uppge personuppgifter. Kundens personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Premiumbaby integritetspolicy.

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

SÄKERHET OCH SEKRETESS 

Hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att Premiumbaby lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Premiumbaby lämnar aldrig ut kundens personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har kunden rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort.

 

När behandlar vi personuppgifter?

När du besöker vår webbsida, handlar hos oss, prenumererar på nyhetsbrevet, skapar ett Premiumbaby-konto eller kontaktar vår kundservice behöver vi samla in och behandla dina personuppgifter. Vi samlar in denna information för att kunna erbjuda den service och funktionalitet som förväntas och för att kunna fullgöra vår del av t.ex. ett köpeavtal. 

Vilka personuppgifter behandlar vi? 

Vår datapolicy innebär att vi sparar och hanterar så lite av dina uppgifter som möjligt. Det betyder att vi bara använder de uppgifter som är nödvändiga för att bearbeta din beställning och upprätthålla kommunikationen med dig.

 

Sammanställning av personuppgiftshantering:

1. Hantera beställning inklusive notiser och efterföljande support

Exempel: För att leverera, erbjuda betal- och lev.- alternativ, hantera reklamations- och garantiärenden, besvara frågor

Rättslig grund: Fullgörande av avtal om köp

Lagringstid: 3 år efter genomfört köp

Typ av personuppgifter:

•    Namn, adress, e post, telefonnummer

•    Orderinformation

•    Leveransinformation

•    Betalinformation

•    Andra personuppgifter som lämnas vid kontakt med oss

2. Fullföljande av lagkrav

Exempel: Garantiåtaganden, konsumentlagstiftning, produktsäkerhet, bokföring

Rättslig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse

Lagringstid: Så länge som tillämplig lag kräver, t.ex. 7 år enligt bokföringslagen

Typ av personuppgifter:

•    Namn, adress, e post, telefonnummer

•    Orderinformation

•    Leveransinformation

•    Betalinformation

3. Registrering och hantering av konto

Exempel: Ge behörighet till inloggning på ”Mina sidor”, ge tillgång till orderhistorik, upprätthålla relevans i kontaktuppgifter, erbjuda sparade favoriter

Rättslig grund: Fullgörande av avtal om köp

Lagringstid: Så länge du har ett Premiumbaby-konto

Typ av personuppgifter:

•    Namn, adress, e post, telefonnummer

•    Orderinformation

•    Leveransinformation

•    Användning av webbplats

•    Andra personuppgifter som lämnas vid kontakt med oss

4. Marknadsföring av produkter och tjänster

Exempel: Skicka relevanta erbjudanden via e post eller SMS på liknande produkter och tjänster, visa produktrekommendationer, genomföra kampanjer och events mot visst kundsegment

Rättslig grund: Fullgörande av avtal om köp och samtycke

Lagringstid: 12 månader efter genomfört köp eller tills samtycket återkallas

Typ av personuppgifter:

•    Namn, adress, e post, telefonnummer

•    Orderinformation

•    Leveransinformation

•    Användning av webbplats

•    Andra personuppgifter som lämnas vid kontakt med oss

5. Utveckling av företagets tjänster och produkter, och analyser av kundkollektivet i stort

Exempel: Analyser av användarupplevelse, analyser av sortiment

Rättslig grund: Berättigat intresse

Lagringstid: 3 år efter genomfört köp 

Typ av personuppgifter:

•    Namn, adress, e post, telefonnummer

•    Orderinformation

•    Leveransinformation

•    Betalinformation

•    Användning av webbplats

6. Förhindrande av missbruk av tjänst och stävjande av brott 

Exempel: Förhindra bedrägerier, förhindra olovlig åtkomst till konton

Rättslig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse alt. berättigat intresse 

Lagringstid: Så länge som tillämplig lag kräver

Typ av personuppgifter:

•    Namn, adress, e post, telefonnummer

•    Orderinformation

•    Leveransinformation

•    Betalinformation

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

Avhämtning

Premiumbaby har ej avhämtning utan levererar endast ut till av kund angiven adress eller till ombud, om försändelsens beskaffenhet är sådan att den skickas till ombud.

 

Ändring i order eller leverans

Vid ändring i order eller leverans, till exempel men ej begränsat till adressändring, tilläggstjänster eller ändring av kunduppgifter så beläggs kunden med en administrationsavgift om 150 SEK inklusive fraktavgift.

Leveransförsening

Vid eventuell försening kompenserar vi med 2% av värdet på den försenade varan per hel förseningsvecka, från och med förseningsvecka tre upp till förseningsvecka sju. Beloppet för ersättning vid försenad leverans uppgår till max 10% av varans värde och betalas ut i form av tillgodo.

 

Betalning

Premiumbaby erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Premiumbaby har rätt att ta betalt av kunden redan i samband med beställningstillfället, så till vida att inte fakturabetalning, delbetalning eller liknande betalningsalternativ valts av kunden.

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Fakturan skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss och har en förfallotid på 14 dagar.

 

Produktinformation

Premiumbaby reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns på webbplatsen eller i annonser samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Tyskland, Norge, Finland och Danmark.

Montering

Alla Premiumbaby produkter levereras helt omonterade eller delvis monterade om inte annat anges i produkttexten. En egen grundläggande verktygslåda kan behövas i monteringsprocessen. Monteringsanvisning medföljer alltid om det behövs, de flesta anvisningar finns tillgängliga på svenska eller engelska.

 

Force majeure

Premiumbaby skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosioner, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning eller arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte).

Lagar och tvister

Premiumbaby lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Premiumbaby att frivilligt följa eventuella beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Premiumbaby kundservice, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk: ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Premiumbaby och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

COOKIES 

Cookies är små textfiler som sparas ner på din dator när du besöker en hemsida. På www.premiumbaby.se används följande typer av cookie-filer:

Session cookies: sparas bara temporärt på din dator så att du ska kunna använda hemsidan problemfritt. När du stänger ner din webbläsare raderas också sparade session cookies.

Persistent cookies: sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram. Du kan manuellt radera den typen av cookie-filer från din dator. Då raderas bland annat dina val som gjorts på webbplatsen, så att de inte är sparade vid nästa besök.

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla